علامت تجاری همان نشان تجاری است که در جهت ایجاد وجه تمایز بین کالاهای تولیدی و خدمات متعددی می باشد که قدرت تشخیص محصولات را در مشتریان افزایش می دهد.
ثبت علائم تجاری اعم از ثبت برندو علامت یا نشان تجاری در اداره ی مالکیت صنعتی ثبت می شودکه زیر مجموعه ای از سازمان ثبت اسنادو املاک می باشد.
ثبت اختراع نیز وظیفه ی همین سازمان می باشد.مطابق قانون سال 1310و آیین نامه اجرایی این قانون ثبت برند بر مبتای حمایت از محصولات یک شرکت می باشد و از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
با ثبت علامت تجاری امکان درآمد مستقیم ازمحل حق امتیاز به شخص ثالث امکان پذیر می باشد همچنین جز لازم و ضروری در موافقت نامه های اعطای نمایندگی ها می باشد و جهت
امور بانکی (وام )و حفظ و بهبود کیفیت محصولات و خدمات نقش تشویق کننده ای دارد.
ثبت علامت تجاری شاخصه و نشانه هر برندی است که هم نشاندهنده هویت آن است و هم نشاندهنده خدماتی که شرکت ارائه میدهد. ثبت برند و ثبت علامت تجاری، راهکار قانون برای جلوگیری از سوءاستفاده از برندها و حفاظت از حقوق مادی و معنوی آنها است. این قانون شامل برندهایی میشود که علامت تجاری آنها در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شده باشد.
علامتهای تجاری ثبت شده در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور منحصر به فرد هستند و هر کدام شاخصه و ویژگی خود را دارند. از این رو قبل از ثبت علامت تجاری، لازم است تا نام و علامت خود را در این سازمان جستجو کنید تا هم در مورد برندهایی با نام مشابه اطلاعات به دست آورید و هم تا حدودی نسبت به تایید یا رد برند مورد نظر اطلاعات کسب کنید. اگر برند مورد نظر در ایران و سایر کشورها ثبت شده باشد، مالکیت معنوی آن اسم متعلق به فرد دیگری است و شما نمیتواند از آن نام برند استفاده کنید و حتی شاید اجازه ثبت علامت تجاری شبیه به آن را نداشته باشید.
ویژگیهای ثبت علامت تجاری چیست؟
لوگو و علامتهای تجاری باعث میشوند مصرف کنندگان به سرعت محصول را شناسایی کنند و به نوعی نشاندهنده کیفیت محصول شما باشد. اگر علامت و اسم تجاری انتخابی بدیع باشد و قبل از شما این اسم یا مشابه آن ثبت نشده باشد، روند ثبت علامت تجاری سرعت خواهد یافت. اما توصیه میشود برای علامت تجاری چندین گزینهی مختلف را در نظر داشته باشید تا در صورت رد شدن هر کدام از علائم و عنوانهای بازرگانی، با داشتن جایگزین در وقت صرفهجویی کرده و پرونده جدیدی باز کنید.
ممکن است برندی با نام مورد نظر شما قبلاً به ثبت رسیده باشد اما متعلق به طبقه و صنف شغلی متفاوتی با کار شما باشد. در این صورت شما میتوانید آن برند و علامت تجاری برای خود ثبت کنید. همچنین علائم تجاری و برندها بسته به نوعشان مدارک متفاوتی لازم دارند. برای مثال برای برندهای لاتین باید کارت بازرگانی داشته باشید یا چنانچه برند حقوقی باشد و به اسم شرکت ثبت شود باید تمامی مدارک ثبت شرکت نیز ارائه شود.
پس از استعلام علامت تجاری و ثبت آن چنانچه متوجه شوید کسی از علائم تجاری شما سوءاستفاده میکند، میتوانید از وی شکایت کرده و جلوی فعالیت او را گرفته و غرامت نیز دریافت کنید.
بر خلاف شرکت که برای فعالیتش در کشورهای دیگر باید مجددا تحت قوانین آن کشور با مشخصات متفاوت ثبت گردد و اصطلاحا ثبت محلی شود، علامت تجاری را میتوان در مبداء جهانی ساخت. با یک اظهارنامه و فرآیند قانونی آن و پرداخت هزینههای لازم میتوانید کالا یا خدمت خود را ثبت بینالمللی کنید و مانند شرکت نیازی به ثبت محلی در تک تک کشورهای هدف فعالیت ندارد.
نحوه استعلام ثبت علامت تجاری چگونه است؟
در روش اول شما با رجوع به سایت اداره مالکیت و استعلام آنلاین میتوانید علامت تجاری مورد نظر خود را جستجو کنید. متاسفانه این سایت ممکن است دیر به روز رسانی شود یا فاقد اطلاعات ثبت برندهایی باشد که هنوز ثبتشان کامل نشده است و ممکن است نتوانید نتیجه مطلوب را به دست بیاوردید.
شما میتوانید با تماس با کارشناسان هانا ثبت به صورت رایگان راهنماییهای لازم را برای ثبت علامت تجاری دریافت کنید. علاوه بر خدمات استعلام ثبت علامت تجاری، هانا ثبت شما را در تمامی مسیر ثبت علامت تجاری، مراحل و شرایط آن راهنمایی کند. با استعلام برند شما میتوانید اطمینان پیدا کنید که آیا مراجع ثبت برند علامت تجاری مد نظر شما را رد میکنند یا مورد تایید قرار میدهند.
عمر علامتهای تجاری ۱۰ سال است و پس از این مدت تا ۶ ماه بعد از انقضاء قابلیت تمدید آن وجود دارد. پروسه تمدید علامت تجاری حدود ۳۵ تا ۴۰ روز کاری زمان میبرد و هزینههای آن نیز با ثبت علامت تجاری تفاوتی نمیکند.
علائم تجاری غیرقابل ثبت کدامند؟
واژههای عام را که به همهی انواع یک محصول اشاره دارد نمیتوان به عنوان برند ثبت کرد. مانند شیرینی، دونات یا شکلات.
واژهای توصیفی مانند شیرین، ترش و شور را نمیتوان برای محصولات استفاده نمود.
استفاده از علائم خلاف عرف جامعه و موازین اسلامی مانند استفاده از اسامی مقدس یا چهره آنها هم مجاز نیست.
نشانهای دولتی، پرچم کشورهای دنیا، نمادهای بینالمللی مانند یونیسف، اسامی مشهور یا مقدس و نام سازمانهای جهانی بر اساس قوانین اداره مالکیت معنوی قابل ثبت نیستند
و مهمترین دلیل برای استعلام ثبت تجاری این است که تشابه اسمی یا ثبت برندهایی که پیش از این شبیه آنها ثبت شدهاست قابل قبول نیست. هانا ثبت راهی مطمئن برای استعلام ثبت علامت تجاری و دریافت آن در سریعترین زمان ممکن است.
در صورت تمایل به اطلاعات بیشتر در مورد اعتراض به ثبت برند و لیست طبقات ثبت برند و علائم تجاری ادامه مطلب را کلیک نمایید.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند تجاری
مدارک ثبت برند اشخاص حقیقی
- اصل شناسنامه و کپی کارت ملی
- امضای وکالت نامه و فرم تقاضای علامت
- داشتن جواز کسب و یا جواز تاسیس از صنایع
- ارائه شکل و نام تجاری در ابعاد ۱۲×۱۲ سانتیمتر
- داشتن کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن نام تجاری)
مدارک ثبت برند اشخاص حقوقی (شرکتی)
- کپی شرکتنامه و روزنامه رسمی و آخرین تغییرات
- کپی شناسنامه و کارت ملی افرادی که در شرکت حق امضا دارند.
- داشتن کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن نام تجاری)
- ارائه شکل و نام تجاری در ابعاد ۱۲×۱۲ سانتیمتر
- داشتن جواز تاسیس (جواز صنایع)
با موسسه خدمات مالی و اداری هاناثبت در کوتاهترین زمان علامت تجاری شرکت و موسسه خود را ثبت کنید .
برای مشورت میتوانید از مشاوره رایگان کارشناسان ثبتی هانا ثبت کمک بگیرید. کافیست در ساعات اداری با شماره ۴۴۲۸۸۳۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا با کارشناسان ثبت هانا صحبت کنید.
- ۹۹/۰۳/۰۱