هانا ثبت

ثبت شرکت، ثبت برند، تغییرات شرکت ، روزنامه رسمی و کلیه امور حقوقی با هانا ثبت

هانا ثبت

ثبت شرکت، ثبت برند، تغییرات شرکت ، روزنامه رسمی و کلیه امور حقوقی با هانا ثبت

هر آنچه که برای ثبت برند ثبت شرکت ثبت علامت تجاری یا علائم تجاری پلمب دفاتر اخذ کارت بازرگانی خرید و فروش برنده آماده ویا مراحل ثبت شرکت و هزینه ثبت برند ویا تغییرات ثبت شرکت نیاز دارید می توانید در این بلاگ بخوانید

  • ۰
  • ۰

ثبت مالکیت صنعتی را قبل از اینکه شروع کنید باید بدانید که مالکیت صنعتی و تجاری با هم تفاوت‌هایی دارند و باید در مورد تفاوت‌های آن بیشتر بدانید تا بتوانید تفکیک مناسبی بین آن‌ها قائل شوید. در قانون تجارت صنعتی و تجاری بندهای مختلف وجود داشته که هر کدام دارای تفاوت‌های گوناگون است و باید بیان کرد که مالکیت صنعتی و تجاری در جامعه امروزی به یک معنا استفاده می‌شود اما باهم متفاوت است.

شاید بتوان گفت به دلیل این که مالکیت صنعتی جزئی از یک تجارت بوده و به نوعی دارایی محسوب می‌شود می‌توان از مالکیت صنعتی و تجاری همزمان استفاده کرد اما همان طور که در بالا به آن اشاره شد این دو دارای تفاوت‌های گوناگونی با یکدیگر بوده و می‌تواند از هم تفکیک شود. اگر می خواهید در مورد این موضوع بیشتر بدانید ما در ادامه به مالکیت صنعتی و تجاری می‌پردازیم.

تعریف مالکیت صنعتی

یکی از زیر مجموعه‌های حقوقی تجارت، مالکیت صنعتی بوده که شامل بخش‌های مختلف است و در تعریف قانونی می‌توان بیان کرد که مالکیت صنعتی موارد غیر مادی را شامل می‌شود. از جمله مسائل غیر مادی یک موسسه می‌توان به نام تجاری، نشان تجاری و نوآوری اشاره کرد. علاوه بر موارد گفته شده برای مالکیت صنعتی برگه‌های اختراع و گواهی اشیای مصرفی را نیز در نظر می‌گیرند. با توجه به نوع سازمان‌ها و مؤسسات مختلف، مالکیت صنعتی به صورت گسترده در حال اجرا شدن است و کالاهای موجود در جامعه به شکل ویژه‌ای مورد حمایت قرار می‌گیرد.

در بسیاری از موارد به دلیل این که در سطح داخلی و بین‌المللی ارتباط‌های مختلفی بین کشورها وجود دارد می‌توان بیان کرد که دولت از مالکیت صنعتی حمایت می‌کند. در واقع حمایت از مالکیت صنعتی باعث می‌شود تا فرد بتواند از اختراع و نوآوری خود به شکل مناسب و انحصاری استفاده کند. در این بین اگر شخصی بخواهد از علامت انحصاری و حق اختراع دیگران سوء استفاده کند از طریق مقررات و قانون با وی برخورد می‌شود.

برای مشاوره تلفنی با کارشناسان ثبت شرکت و برند هانا ثبت کلیک نمایید

مشاوره رایگان ثبتی

در قانون درباره مالکیت تجاری صنعتی چه مسائلی مطرح شده است؟

همانطور که گفتیم اگر علامت یا اختراع کالایی به صورت قانونی ثبت شده باشد، قانون از آن حمایت خواهد کرد. در ماده های 528 تا 530 قانون مدنی اسلامی ایران هم در این باره صحبت شده است. در ادامه سه بند اصلی این ماده را با هم بررسی خواهیم کرد.

بند اول: نام تجاری

بر اساس ماده 589 قانون تجارت هر تاجری می بایست برای معرفی بنگاه تجاری یا شرکت خود، یک نام تجاری انتخاب کند. این نام بعد از طی روال اداری قانونی آن ثبت شده و از آن به بعد مشتریان به اعتبار این نام تجاری به معامله با آن شرکت می پردازند.

مالکیت تجاری صنعتی

به همین خاطر افراد یا کسب و کار های دیگری حق ندارند از این نام تجاری در محصولات و خدمات خود استفاده کنند. حتی اگر آن نام با نام خانوادگی فرد مذکور یکی باشد. ولی طبق ماده 579 و 580 قانون تجارت، قابلیت انتقال و خرید و فروش این نام وجود دارد. از نظر اعتبار، از زمان ثبت نام تجاری تا 5 سال امکان استفاده وجود دارد و پس از آن می بایست برای تجدید ثبت آن اقدام کرد.

بند دوم: علائم تجاری

یکی دیگر از بخش هایی که می بایست در مالکیت تجاری صنعتی یک کسب و کار مورد توجه قرار گیرد، علائم تجاری آن است. بر اساس ماده 1 قانون ثبت علائم تجاری، علامت تجاری شامل هر علامتی اعم از تصویر، نقش، حروف، رقم و …. است که برای شناساندن و امتیاز یک محصول از آن استفاده می شود. علائم تجاری باید ویژگی هایی داشته باشند که آن ها را از سایر برندها متمایز کند. یک اینکه باید تازه باشد. یعنی برای جنس یا محصولی که استفاده می شود جدید باشد. سبب گمراه شدن مشتریان نشود. برای مثال آنقدر مشابه یک برند معروف باشد که مشتری برای خرید دچار تردید شود. و اینکه مبتکرانه باشد و وجه تمایز داشته باشد. علائم تجاری نیز مانند نام تجاری، قابلیت نقل و انتقال دارند و این انتقال تنها بعد از ثبت در برابر اشخاص ثالث امکان پذیر است.

برای ثبت علامت تجاری برند خود می بایست به اداره ثبت شرکت ها مراجعه کنید. برای اینکار کافیست به وب سایت این اداره رجوع و اظهارنامه خود را تسلیم کنید. این ثبت از سمت اشخاص ذی نفع باید صورت گیرد. مدت اعتبار ثبت 10 سال است که این تاریخ از زمان تسلیم اظهارنامه محاسبه می شود. ماده 46 قانون ثبت علائم و اختراعات می گوید که تمامی دعاوی جزایی و حقوقی مربوط به علائم تجاری در نزد محاکم تهران بررسی می شود.

 

برای شناخت ثبت مالکیت صنعتی اینجا کلیک کنید

  • ۹۹/۱۰/۲۵
  • هانا ثبت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی